Suunnitelma

Sähkökytkennöistä

Tässä projektissa ei tarvinnut kovin paljoa suunnitella itse sähkökytkentöjä. Riitti vain lähinnä, että liitti valmistajan ohjeiden mukaan aurinkokennon, akun ja järjestelmää ohjaavan ohjaussäätimen yhteen.

Järjestelmän suuret sähkövirrat

Eniten huolta aiheuttanut ongelma olikin lähinnä se, että vaikka sähköjärjestelmä on tässä tapauksessa pienjännitteinen eli 12 volttia. Niin autonakun ollessa tässä aurinkokennojärjestelmässä mukana, tulee järjestelmästä silloin kumminkin suurvirtalaitteisto. Koska auton akusta irtoaa oikusulussa helposti 200-400 ampeeriakin virtaa, joka riittää sulattamaan vaikka jakoavaimen.

Ja räjähdysvaara

Puhumattakaan mahdollisesta räjähdysvaarasta. Joka syntyy, kun akku tuottaa ensin suuria virtamääriä ja siinä samalla voi syntyä myös suuri määrä räjähtäviä kaasuja, kuten esimerkiksi vetyä.

Ratkaisu ongelmiin

Koska en löytänyt aurinkokennon valmistajan tai itse aurinkokennon/autonakun lataus ja aurinkokennon ohjaussäätimestä mitään sulakkeisiin viittaavaa, millä virranmäärä voisi helposti rajoittaa. Niin sellaiset täytyy sitten itse asentaa sulakkeiden muodossa. Vaikka itse ohjaussäätimessä on sisäänrakennettuna elektroninen virran rajoitusjärjestelmä, niin siitä huolimatta sulakkeet tuo mielenrauhan.

UV-suojaus

Ja koska systeemi luonnollisesti joutuu auringonvalon UV-säteilyn kohteeksi. Niin nippusiteet ja muut tarvikkeet olisi hyvä olla UV-valoa kestäviä, jotta ne ei haperru aivan saman tien.

Siinä ne suunnitelmat ja ongelmat mihin kannattaa kiinnittää huomiota aika pitkälti ennen toteutusta onkin.

Copyright <> jyrki.k(at)innopultti.fi <> Päivitetty: 31.10.2016